en liten gnutta av poesi

Vem tar de dödas parti?
Bevakar deras rättigheter
Lyssnar till deras problem
och vattnar deras krukväxter?

Idag började jag läsa boken Grabben i graven bredvid, jag var tvungen så att säga. Inte någon bok jag självmant hade valt men alla andra läste den. Fastnade för den gjorde jag också. Hur de blir senare med tyckandet får tiden avgöra. Boken inleddes med ovanstående dikt.
Idag var en tråkig dag, så man bara ville spola tillbka tiden och vara en heldag vid havet i Kroatien.
Jag räknade också ut att jag spenderade 27 dagar (i sträck) på stranden  innan jag återvände hem. Men det gäller ju att leva i nuet inte framåt och inte bakåt fastän det är ungefär 253 dagar tills sommarlovet tar sin början.

Har också ett till rimbrev som jag tar fram för att bli gladare. Det är skrivet av Emma Mogensen, i början av detta läsåret tog hon sig tid och skrev rimmet. Det går till på detta viset:

Hejsan Dzenana
Du är en riktig stjärna!
Jag hoppas du mår bra
För idag är det en ny da´
Om du fortfarande över valet tvekar
Så ska du en sak få veta.
Det är inte alltid så lätt
att välja rätt.
Men från en sak till en annan
En gång blev jag slagen i pannan.
Pannan blev gul och blå
och jag kunde knappt stå
Tillslut ramlade jag ner på grässtråna de gröna
Som de flesta tyckte var sköna.
Efter en stund vaknade jag upp
Till ljudet av en tupp.
Då var jag pigg och Gla´
och fortsatte åter min Da´
med att springa och leka
Ja du ska bara veta.
När jag sedan var hemma
hittade jag en fin femma.
Nu har du hört om min knasiga Da´
och jag hoppas somsagt att du mår bra´
Sitt inte för mycket på ditt val och grunna
Det kunde vara värre, du kunde suttit fast i en tunna.
Så ta nu bara en dag i taget och ha skoj
Tänk du kanske får en ny hoj!
Hej svejs gult och blått face!

Detta inlägget kansek blev lite för mycket utav poesi. Men visst är Emma Mogensen och Katarina mazetti grymma?

Sommar i kroatien


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: